onsdag 15 oktober 2008

In the name of reason and sanity! Forward!

Jag skulle vilja börja detta inlägg med att göra nåt jag aldrig gjort förut och innerligt hoppas att jag inte behöver göra igen. Jag tänker nu citera... Mig själv:

-När jag i den behagliga höstvinden gick hemåt igen så kunde jag inte släppa tanken att det här var ett test. Eller i alla fall början på nåt. Oavsett vad så välkomnar jag det. För idag har jag lärt mig en viktig läxa. Har du onda aningar: befinn dig nära utgångar. Eller spela död... Lite dramatiskt kanske, men funkar det på björnar så varför inte nu med?

~ Sista stycket på inlägget "Pizza och religiös propaganda".

Det var slutklämmen på min upplevelse med den frustrerande människan jag mötte på pizzerian. Som nu "råkade" vara ett vittne. Jehovas vittne.
Ett test? Det kan man lugnt säga? Den upplevelsen var relativt begränsad och lätthanterlig. Men efter att dagens nyheter nått mina öron så inser jag att det verkligen bara var början... Början på något stort.

Enligt vissa skrifter så finns det en mängd förutbestämda händelser som skall äga rum innan domedagen! Om detta som jag nu tänker nämna är en av dem så tycker jag vi skippar förrätten och går direkt till desserten och kaffet...

Det finns ett antal datum i historien som alltid kommer ha en plats i historieböckerna. Den 14 april 1912, dagen då världens dåvarande största oceanångare Titanic föll offer för ett isberg under sin jungfrufärd över Nordatlanten. Den 28 juni 1914. Dagen då Ärkehertigen Franz Ferdinand av Österrike mördades av Gavrilo Princip. Händelsen agerade knuffen som startade dominospelet som blev första världskriget.

Det finns en rad mängd med dessa historiska datum. Snart är det dags för ett nytt...
Den 17 oktober 2008... Fredagen denna veckan... Är dagen då 4000 stolta jehovas Vittnen samlas i Borås för en sammankomst.

Mitt möte på pizzerian var verkligen bara början. Jag får migrän bara av tanken på hur den "blomstrande kulturstaden" kommer att vändas upp och ner inom loppet av ett par timmar. Pricken över i vore om de tog med sig 1000 ungar som kunde cykla runt i stan med sina dekorativa västar och sälja jultidningar för att sponsra krigsmaskinen som det tanklöst följer!
De bryr sig inte om vart pengarna går. Bara de säljer mest så de får den 21 växlade cykeln med inbyggd minibar, GPS, farthållare, air condition och stereo (tekniken skenar verkligen iväg).

Denna sammankomst var inte planerad heller! Detta evangemang brukar i vanliga fall uppehålla sig i Ulricehamn. Men lokalerna "håller på att renoveras" så det fick omplacera hela spektaklet... Det är ju toppen. Domedagen är på väg och det börjar i Borås! Ännu en faktor som förstör visionen med den blomstrande kulturstaden.

Nej men nu ska jag inte vara alltför kritisk... Det är ingen stor grej egentligen. Det är bara 4000 (FYRA TUSEN) sektmedlemmar som ska spendera helgen en 20 minuters bilfärd från mig...
Logiken och vettet måste briljera! Fridfull religiös verksamhet kan inte förbjudas... That makes no sense! Jag kan hålla med om det så länge det är fridfullt. Men att knacka på ens dörr (vilket i mitt fall är obehagligt eftersom jag bor lite "avlägset") är inget anant än trakasserier...

De funkar lite som gamla operativsystem, såsom Windows 95 eller 98. När man försöker ta bort en fil eller liknande så får man kommentaren: "Vill du flytta filen till papperskorgen?
-Ja. "Är du säker på att du vill flytta filen till papperskorgen?" -... Ja... "Filen kommer att flyttas till papperskorgen, vill du fortsätta?"

Det är lite samma grej. Fast i verkligheten är det mer: - Vill ni ha en kopia av vakttornet?
- För 28:e gången NEJ! Nu tar ni era jävla papper och försvinner innan jag använder er som dörrstopp! ... - Okej, då får vi tacka för oss... Men vi lägger ett exemplar i brevlådan utifall att du ändrar dig." - 10... 9... 8... Osv.

Många har råkat ut för det. Därav vet många hur det känns. Tänk då när en hel armé kommer marscherande. Hur de likt termiter på träd konsumerar och förtär allt som kommer i deras väg.

Som Stephen Kings "The Mist" fast utan dimman... En grupp modiga överlevare barrikerar sig på Willys. Bygger sandsäcksvärn med Doggys hundmat och alla beväpnar sig med skurborstar och Ajax allrengöring... Två eller tre modiga själar beger sig ut för att söka hjälp... För att aldrig komma tillbaka... Barrikaden på Willys kvarstår, och i nattens mörker kan man höra skriken från de modiga tre som får 4000 "Vad VET du om GUD" samtidigt...

Domedagen är på väg... Och den bär Vakttornet med sig...

6 kommentarer:

Anonym sa...

SV: kör på ! detta är ju faktiskt en rejält spännande historia !

Jaså du bor i närheten av borås, vilken tur för dig ! för om jag inte minns helt fel gillar du regn, och enligt mina kompisar som bor i borås så regnar det helt galet mycket. kom att tänka på det bara ;)

Anonym sa...

Haha, du skriver skitbra, man kan verkligen leva sig in i det du skriver :D Keep up the good work :)

Xinorb sa...

Jag lovar att göra vad jag kan ... :)

Anonym sa...

Haha jag dör.jag citrar alltid mig själv,

Anonym sa...

Regn, ja. Men hur är det med hagel, snö, tornados, blixtar och utomjordingar? Är inte det en koppling också?

Xinorb sa...

Alla är de en koppling ja! Hagel och snö är båda "regn" i olika temparaturer och konsistens. Personligen så tycker jag allt att snö är mer personligt.

Blixtar, tornados och utomjordingar är "hobbyobjekt" ... Det finns de som jagar åska (vet en själv), tornados är det samma sak. Sen så finns ju alltid de som jagar ufon och dessutom har "sett" dem vid ett flertal gånger...

Inte många som jagar regn... Om jag ska omformulera mig så att det blir tydligt och kanske lyckss kontra din motfråga ^^ SÅ skulle jag vilja säga att regnet är den enda harmoniska kopplingen mellan oss och himmlen.