söndag 19 oktober 2008

Efter stormen kommer orkanen.

Helgen har efter många om och men passerat relativt händelselöst. Träden utanför är inte längre ängsliga för vad släktingarna råkade ut för i Borås. Eller så vet de att det inte är nån vits att tänka på det...

Jag har under min exil försökt komma på det perfekta ämnet att skriva om nu idag. Från början hade jag tänkt mig nåt överdramatiskt "I live on" inlägg. Men när jag väl satte mig så insåg jag att det bara blir värre.
Jehovas krisen må vara över och jag kan åter igen visa mig i ljuset utan att bli ertappad med mörka tankar.

Hamnade i en alldeles för långrandig diskussion om just religion så sent som igår. Det började ganska harmlöst med olika "åsikter" och "synpunkter". Jag skulle prompt vilja kalla det för en slutfas på helgens kris. Sektmedlemmarna omnämndes ett flertal gånger givetvis. Diskussionen velade okontrollerat iväg. Såsom en speedad femåring i en leksaksaffär så var man överallt i diskussionen och ville ha svar på allt, samtidigt som man givetvis vägrade att ha "fel". Vilket är ganska svårt att ha i ett ämne som påminner om ovanstående femårings teckningar. Det finns konturer, men alla färger hamnar utanför linjerna.

Vi kom in på livet efter detta, vilket efter nån minut slutade med att undergången var i centrum. Man har ju så fint fått höra att när undergången är ett faktum så kommer det slutgiltiga kriget mellan himmel och helvete att äga rum. EFTER det så kommer Jesus/Gud/VD:n att dela in alla människor så att de får sin välförtjänta plats i himmlen eller helvetet.

"EFTER"?

Indirekt så vet man redan att himlen kommer vinna kriget... Eller snarare tror.
Tänk hur folk står uppställda på långa rader. Hur de står där ivriga och nervösa. Vissa står säkert och mumlar för sig själva vad de ska säga när de står ansikte mot ansikte med Gud. Eller så pratar de med sig själva men det hör inte hit... Tänk reaktionen när i Gud inte dyker upp och en mördbultad ängel vars vingar ser ut som grillad kyckling kliver upp på scenen och häver ur sig:

Ja... Hör upp allihopa... Trevligt att så många kunde komma. Verkligen!... Nu är saken den att... Vi har haft lite problem och ehhh... Vi har liksom kanske, ungefär, typ förlorat kriget... Här har ni Lucifer... han är er värd ikväll! jag får tacka så mycket för mig...

Alla gapar i häpnad när mörkrets prins hjärtligt tar kycklingmannens plats. Mixade känslor blandas i luften likt en tornade som drar förbi en matmarknad. Vissa brister ut i gråt, vissa blir arga, vissa dumma fjortisungar som prompt kallar sig "satanister" (seriöst så stör jag mig på att så få vet vad det är men ändå hävdar sig vara det) jublar av lycka och viftar med sina hemmagjorda flaggor med photoshoppade gethuvuden på.

Jag tycker det är sjukt kul ändå... Att de där idioterna faktiskt utgår från att allt kommer gå som "planerat"... Det kommer mer! Om man kan sin sak om änglar och demoner så vet man att om en demon eller ängel dör, så återföds de på sin rätta plats. En ängel som dör är död. En ängel som förlorar sina vingar blir dödlig, och återföds sen också, fast som människa... Slutpoängen är den att: Det slutgiltiga kriget kan ju inte ta slut! Eftersom "soldaterna" från båda sidorna kommer att återfödas i samma ögonblick som de dött. Det kommer att bli en enda stor Counter Strike match i slutändan... Den med mest headshots kanske får en längre matrast vad vet jag.
Efter att ha krigat ett par tusen år så börjar moralen att sjunka. För tomma löften om seger funkar inte! Som i totalförsvaret: alla löften om att motståndet ska upphöra är lögn!

Gud fortsätter att slänga ur sig löften om förlovade land som flyter i mjölk och honung hit och dit. Trupperna suckar lätt men fortsätter sitt frenetiska kämpande i hopp om att det en dag blir verklighet. Mjölk och honung?... Seriöst?
Samtidigt så är det pizzakväll och Happy Hour i syndarnas näste. Alla tjoar och tittar på TV shop (som är ett av djävulens påhitt har jag hört) och ingen bryr sig egentligen om vad som händer. För hos dem så "kan det inte bli värre"...

Man kan ju innerligt hoppas att det inte blir såhär i slutändan. Kanske är lika bra att det man tror nu inträffar. Orka kriga mot samma människor om och om och om igen i flera tusen år...

Den enda egentliga slutsatsen vi kom fram till var att om det nu är så att Jehovas har rätt. Så kommer såna som jag att brinna! Om man tänker efter... Så brinner jag hellre än att spendera en evighet med dem...

Förlåt om jag blev lite långrandig. Men jag ville få ur mig den sista religiösa biten innan det bär av till Norge igen. Känns rätt okej. Jobbet är bra och tiden går ändå rätt fort... Dagen före är dock hemsk... När man landat i Stavanger i morgon så är det norks dator som gäller på kvällarna, norksa vägskyltar, för att inte tala om mitt jobb på Fabrikkveien 25.

Fabrikkveien 25... Smaka på det ordet... Som att suga på ett smutsigt mynt...

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag tycker det är sjukt kul ändå... Att de där idioterna faktiskt utgår från att allt kommer gå som "planerat"..."

det är klart de utgår ifrån vad som är planerat, detta bygger hela deras tro på.
de har ju sin religion, sin historia som de är så övertygade om att den stämmer. och det är något jag tycker att man på något sätt ska respektera dem för.
du kan inte säga annat än att dehär människorna verkligen står för sin tro och sina åsikter.

och du, detär med att ingen byter sida stämmer inte riktigt, Lucifer var ju faktiskt en ängel från början. en fallen ängel blir en demon.
jag har ganska bra koll på detdär med religion, och tycker det är extremt intressant, därför terrar jag dig med en allt för lång kommentar.
sorry ! :P

Xinorb sa...

Nej nej tvärtom, jag uppskattar långa kommentarer :) Gärna såna som denna som verkligen sågar mig.:)

Intressant att du nämnde det med att Lucifer är en fallen ängel, vi pratade om det också. Änglar är ju skapade för att tjäna gud. De har ingen egen vilja som människan har. De är födda till att leva som tjänare... Men ändå var det en som slet sig loss. Han led för det, men han gjorde det..

Om gud är perfekt. Varför skapa en tjänare som har kapaciteten att trotsa honom?

Ja självklart är det klart att de ska ha respekt för att de tror som de gör! Jag menar mer bara att jag undrar lite varför de inte ens tänkt i de banorna, att det skulle kunna gå mindre bra. Fler kommentarer som denna som sagt! :D

Anonym sa...

Religion är vansinnigt intressant, liksom politik. Det uppstår lätt starka känslor och därför undviker jag ofta att uttrycka politiska eller religiösa åsikter bland för mycket folk.

Jag kan tycka att det är konstigt att folk har en så stark tro på något som inte är bevisat. Problemet ligger i vad man klassar som bevis. For all we know så kan vi ha blivit grundlurade hela våra liv, medan religiösa faktiskt lever enligt sanningen.

Anonym sa...

Men himmlen och helvetet är något de kristna uppfunnit långt senare. I judendommen talar man inte mkt om helvete. Kristna tron har ju mst blivit en lagbok där helvete är straffet och himmlen är beöningen. Jag tycker tro är något helt fantastiskt, att våga att tro idag är svårt.

Micke om man kan bevisa att gud finns så behöver an väl inte tro? Religon är att tro inte att veta.


helt annan fråga, Robin vilken typ av historira är du intreserad av?Jag har bara ett stort intress det är antiken.

MadeleneNilsson sa...

Hoppas du får en "fin" jobb vecka nu i Nörge!
Håller med vad Micke säger,religon och politik är verkligen intressant.Dock kan det faktiskt bli väldigt obehagligt.Speciellt religon..Att folk har en sådan stark tro så att det styr hela livet.Tillochmed till mord...sjukligt.
Neej ska inte ens gå in på den diskussionen för då kommer jag sitta här och skriva halva dagen.
Ta hand om dig vännen
//M

Anonym sa...

Det är på sistone de har blivit sura.men jag förtjänar det säkert. Har varit ett svin...



Okej spännande jag är oxå en all ätare men antiken och stora slag e nog mitt liv.Diskutera stora slag och vad man kunde gjort annurlunda e det bästa som finns. Micke ska prata med dig om en idé hoppas du nappar