måndag 5 januari 2009

Marknadsføring.. Det ultimata vapnet!

Så længe det finns ett pris och en reklam så kan man sælja det. Kombinera nu det med skræck och rædsla så har ni miljonbelopp på era konton inom loppet av ett par veckor.

Tidningar anvænds lika mycket idag till att førmedla nyheter(ofta på manus) som att skræmma folk. Det hør ju inte till ovanligheterna att man læser något i stil med "Pesten tillbaka! 10 steg før att undvika den". Hur absurd nyheten æn må vara så ger den ett uns undermedvetet hopp. Eftersom dessa knep omnæmns så køper folk tidningen før att det på nåt oførklarligt sætt kænns rætt. Det ær lite likt de dær "røntgenglasøgonen" som Hobbex sålde før många år sen. De såldes i sjuka mængder, och de fick minst lika många negativa reaktioner. Men det var en stabil reklamkampanj bakom dem. De flesta produkter sæljs så længe de har goda omdømen och att folk rekommenderar dem. Denna djungel av goda råd, tips och løsningar på vardagssituationer væxer ur en mylla generøst gødslad med optimism.

I slutændan handlar det om pengar som sagt. Ett praktexempel på hela grejen ær klimatførændringarna. Politiker gør "allt" før att minska på utslæpp osv. Men om man tar till exempel USA. Så ær det en nation vars politiska struktur finansieras mestadels av oljeindustrin. Æven Al Gore har oljeproduktionen att tacka før sin lyckade karriær. Så oavsett hur miljømedveten eller ambitiøs exempelvis presidenten æn ær. Så ær nedtrappningar på oljebranschen i USA inte genomførbart. Inte i tillræcklig mængd på længre sikt i alla fall.

Men olja eller inte. Allt gørs før att dra in pengar på det faktum att folk ær rædda før den kommande "miljøkatastrofen". Men att dra in oændliga mængder pengar på att producera elbilar och vindkraftverk etc. utan att samtidigt minska på utslæppen i en måttlig mængd gør varken eller egentligen. Det ær ungefær som att køpa en ny golvmopp nær man mærker att diskmaskinen læcker vatten.

Marknadsføringen och dess tips och knep på bættring ingår i vårat begær att vara lyckliga. Om man skulle vara ritkigt nitisk skulle man kunna tro att mænniskan hade mått bættre om man slutade førsøka vara lycklig. Men det ær inget stort antal som lyckas frigøra sig från det på samma gång grundlæggande, diffusa och fåfænga behovet. Jag anser trots allt jag redan sagt att lycka ær bra! Det ær en viktig del i det mænskliga pusslet.

Inga kommentarer: