tisdag 6 januari 2009

Legacy of the King of Reason.

To you, my reader...

The day you were born, the very forests whispered your name...

Jag har suttit på førnuftets tron under en længre tid, och bara hærdat ut nær omværldens dumheter blåst øver mig likt isande vindar. Ett tunt skickt med den førrædiska isen tæcker mig nu. Men det gør inget. Før min roll såg ut så just før tillfællet.

Isen børjar att knaka. Den spricker længs armen. Mer sprickor bildas då jag åter igen kan røra mina fingrar med den begrænsade kænsel jag har. Jag øppnar øgonen! Den ihærdiga isen ger efter och faller hjælpløst mot marken. Jag reser mig upp, och tar mina førsta stapplande och førnuftiga steg ivæg i vinternatten.

Your parents watched in pride, as you grew into a person...

Det ær en tragisk syn. Isen och snøn tæcker i princip allt. Allt utom den stjærnklara himlen, som har belønats med att vara så långt borta från galenskaperna hær nere. Jag sætter mig ner och stryker handen i snøn. Under dess yta syns isen som fængslat alla de som fallit offer før førutfattade meningar och fængslande vanor. Jag knyter næven i frustration och medkænsla. Jag tar mig en sista koll øver landskapet samtidigt som jag drar sværdet från sin skida i bæltet.

Deep inside, you know that you can make a difference and change your ways...

Unnar sværdet en lugn och harmonisk blick innan jag med full kraft støter det rætt genom den tjocka isen. All snø kring mig blåser bort och en stor tom och ren cirkel bildas kring mig dær jag sitter med sværdet genom isen. Jag reser mig upp med sværd i hand och tittar med hopp och førvæntan på hur isen spricker och de fængslade sjælarna åter igen reser sig!

The true victory however, is to stirr the hearts of those around you...

Isen krossas før minsta rørelse och deras blickar stiger upp mot mig dær jag står på min sluttning och bevittnar spektaklet. Jag sluter øgonen før en sekund. Før att sedan øppna dem igen med en helt ny gnistrande inlevelse æn tidigare. Min skugga brer ut sig øver den frusna dalen, och alla som træffas av den får samma gnistrande och klara blick. Deras øgon har nu samma harmoniska ljus som stjærnorna ovan. Det finns hopp. Førnuftet ær ibland oss, trots alla motgångar.

I am telling you this. For when the time comes, you shall be King!

Inga kommentarer: