torsdag 19 juni 2008

*Rubrik raderad pga. granskning*

FRA. Titta på bokstäverna! Är det inte magnifikt? Mäktigt på nåt sätt?
Nej inte direkt... Men det är onekligen värt en del uppmärksamhet.

Vår kära regering håller på att ge sig själva rätten att ha koll på allt mer och mer av det som sker omkring oss. Eller ja, iaf större delen av det som vi välsignats med under den digitala åldern. Såsom internethantering, email, telefonsamtal med mera.
Vad tycker man om detta? Jag har funderat på det, och jag har hört vad många har sagt om det.
Åsikten hos majoriteten är ganska självklar, den innehåller mestadels den typen av ord som inte hör hemma på en skolgård, och i stora mängder också.

Jag personligen kan inte se det enbart som negativt heller. Det finns fördelar med FRA. Även om de i nuläget framstår som orelevanta eller till och med osynliga.
Det finns faktiskt saker som borde hållas under uppsikt. Sen är det väl klart att det borde finnas vissa gränser på eländet. Men det kanske tyvärr är så att man måste ha ett järngrepp om alla "good guys" för att kunna se alla "bad guys".
Den hjälpsamma "ynglingen" som hjälper någon över vägen är i dagsläget den som samtidigt kan sno pengar eller dylikt ur handväskor eller fickor. Hur tar man fast en sån? Man kan inte utgå från att han ska sno nåt, men man kan heller inte utgå från att han inte ska göra det.
Är det inte bättre då att ha extra koll? Även på de som faktiskt bara är hjälpsamma?

Kanske inte borde klaga för mycket heller, inte jag iaf. Det här är beslutet av en regering som jag själv var med och röstade fram. Jag säger inte att jag är missnöjd, eller att jag håller med fullt ut. Jag tror att alla partier har sina för och nackdelar. Det här är helt enkelt en milstolpe i den digitala åldern.
Eller vad sägs?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Givetvis är det positivt att man kan hitta fulingar genom att söka på nyckelord, det är inte vad jag är emot.

Jag är emot det faktum att all trafik, nu till en början i alla fall, kommer att gås igenom. Det är egentligen korkat att anväda sig av "nyckelord" då en potentiell terrorist antagligen kommunicerar med antingen kodord eller med krypterade meddelanden.

Istället är det vi andra, vi som diskuterar och har oss, som fastnar i nätet och blir granskade.

Kanske kommer systemet att utvecklas, kanske inte. Endast framtiden kan utvisa. Det som står klart, dock, är att motståndet är stort.

Jag var också med och röstade fram regeringen, inget beslut som jag idag kan säga att jag delar till 100%. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Till dess att man vet säkert; beware, big brother is watching...

Anonym sa...

Som sagt, måste tyvärr ha koll på alla "good guys" för att hitta de som lagen är till för att hitta.. Men som du säger; allt kommer att granskas. I alla fall nu till en början..

Men vad säger du? Nu ska vi fan ge dem nåt att granska!