torsdag 26 juni 2008

Ödets käftsmäll.

För ett tag sen så kom Micke fram till den slutsatsen att pensionärer med barnvagnar är roten till all ondska. Haha.
Hur vissa pensionärer tror att "de äger världen" och att allt var "bättre på deras tid". Att de ibland ger sig själva företräde och har en liten negativ syn på "yngre".

Om de nu är roten till all ondska; så måste väl vi (de yngre) vara tjänare till Antikrist! Vi är ju precis likadana själva. Haha, det är faktiskt sant till en viss del. Har suttit och tänkt på det en del. Det passar ju in så bra! Här sitter vi och pratar mycket om att språket förstörs mer och mer varje dag. Hur det var när vi gick i skolan och ingen kunde eller vågade säga såna ord ((PÅ MIN TID)).

När vi pratade i telefon häromdagen så kom det ju fram på skämt att det inte finns någon vits med att rädda planeten om den är till för framtida generationer som till en viss del beter sig illa. Jag sa inte att alla gör det, men vissa! Det är ju inte direkt så att de äger världen! Med det så säger jag nu nästan indirekt att ((VI ÄGER VÄRLDEN))

Micke! Kan det vara så att VI är roten till all ondska?! Att man ser de som är äldre som "onda" eftersom vi är likadana själva! DET måste vara ödets ironi! Vi har varit det vi har argumenterat emot hela tiden.

Vad ska man göra åt det? Ska man helt enkelt anpassa sig efter en värld som man inte längre förstår? Eller ska man kötta på och eventuellt falla på grund av sina egna principer?
Vilket är bäst, att anpassa sig? Eller att falla på grund av sina ideal?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill mena att du misstolkar mitt budskap en aning. Jag menar inte att pensionärerna som grupp är roten till all ondska, utan endast de som går med barnvagnar och har "jag äger världen"-attityd.

Att vi sedan är precis som de gamla, absolut, det är precis så det är. Åtminstone när det gäller "det var bättre förr".

Jag har aldrig påstått att gamlingarna har fel. Mycket var bättre förr. Så kommer det, tror jag, alltid att vara; det kommer alltid finnas saker som man tycker var bättre.

Detta fenomen kommer sig av att förändring är något som människan egentligen inte vill ha. Visst utvecklas tekniken konstant, men människan är nog i grunden superkonservativ.

Att saker ändras är då något som man, som du säkert har märkt, inte till 100% vill erkänna. Saker underlättas för kommande generationer och det medför att vi som växte upp "i de hårdare tiderna" blir som avundsjuka. Vi slår ifrån oss det med hjälp av klichéer.

Att anpassa sig till världen fungerar inte, eftersom världen själv förändras hela tiden. Det bästa är att stå på sig vid sina ideal och försöka klargöra vad man står för.

Jag har nämnt det förut men jag kan säga det igen: mina principer kommer att bli mitt fall.

Anonym sa...

Shit vad ni håller på,kul o läsa dock!!
Puss/M.Nisse

(madelenenilsson.blogg.se)