fredag 13 juni 2008

Jag och mitt "Perspektiv"

Bloggar är underhållande. Är riktigt kul att läsa vad vissa skriver om, plus hur de skriver. Jag läser ett antal bloggar dagligen, framförallt Mimmis, Mickes och MaddeKraddes. 3 bloggar med helt olika innehåll. Eller är de så annorlunda? De skriver ofta om liknande saker, men på helt olika sätt. Ibland är det som kommer upp på bloggarna helt taget ur luften, och det gör det bara mer intressant.

Bloggar är ett perfekt sätt att förmdedla sina egna perpektiv på. tja allt. Jag gillar ordet perspektiv, framförallt dess innebörd! Jag tycker det är viktigt för varje enskild att formulera sig på ett bra sätt! Att de kan skriva om någonting som hör till vardagen, men ändå göra det intressant! Sen finns det ju tyvärr de som bara skriver om sig själva, och vilken förbannat stor inverkan just personen själv har på allt och alla! Jag pratar givetvis om "Fjortisbloggarna".

Varför?! Jag ska inte dömma någon. Det handlar om perspektiv, och det har jag sagt själv! Men! Är det så jäkla kul och givande att läsa att "Bl0ondeGirl89" har tappat allt hopp för framtiden? Att världen har vänts upp och ner för att "drömprinsen" som hon känt i snart 3 dagar har börjat prata med någon annan! Sen efter det så kommer det typ 3-4 inlägg som handlar om hur hon hatar allt och alla, och att hon ska rymma hemifrån hit och dit. Som på räls kommer alla "vänninor" skicka kommentarer i stil med:
Du vet att ja älskar dig, finns för dig! Han är ett jävla svin å du förtjänar bättre!!!!!! Ring sen! PUSS! <3

...

Nån som förstår vad jag menar? Hoppas att några gör det i alla fall. Det finns säkert de som faktiskt vill läsa den typen av inlägg på dagarna, det är ju som sagt en fråga om perspektiv. Jag kan dock tycka att man kan gå lite djupare. Finns faktiskt saker i världen som bör få lite mer uppmärksamhet, åtminstone nån gång då och då. Men men, jag sak inte orda mer nu! Jag har förmedlat min åsikt, och det är allt man kan göra! Men som sagt, jag kommer att fortsätta med at läsa bloggarna på dagarna. Sluta inte skriva, ni förgyller min tid och håller mig uppdaterad!

Tack!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst finns det fjortis bloggar,men jo dom har sin underhållning också.Inte sant?Eftersom du läser dem?;)..Haha!
Du är duktig på att skriva tycker jag,du och micke slår nog min toplista på bloggar!
Kramar Nisse
(madelenenilsson.blogg.se)

Anonym sa...

En sak som gör att jag, trots mina funderingar, ändå fortsätter att läsa fjortisbloggarna måste väl vara den självkänslehöjande effekten? Att se hur språket misshandlas och brukas på fler än ett sätt som är fel, höjer ens egen moral då man vet att man själv gör rätt utan att fundera.
Man blir liksom överlägsen för ett tag, för en gångs skull kan man känna sig duktig på något.
Jag tror att det är såhär: att sluta med läsandet av andras bloggar finns ungefär lika lite som att sluta skriva, för min del.
De bloggar jag läser mest frekvent är din och Maddes, just för läsningen. Annars är det diverse sporadiska fjortisbloggar, mest för nöjes skull.

Anonym sa...

En annan sak som gör att jag faktiskt läser "fjortisbloggarna" är att känslan man får av att läsa om deras "vardagsproblem", såsom pojk/flickvänner som beter sig som svin och allt annat dramatiskt tjafs. Det får mig att inse att jag faktiskt är nöjd med mig själv som person, och att jag för varje dag blir mer och mer säker på att jag gjort rätt med de få val jag hunnit med i livet än.. Sen är det kul att kolla på dem ibland med, precis som Madde sa! Det är riktigt komiskt att se vad exakt ett "problem" idag är för en 15 åring.

Anonym sa...

Det som är mest intressant är väl att de faktiskt delar med sig till hela världen. De basunerar ut till vilken pervers typ som helst som råkar titta in på deras blogg att de är så ledsna eller något liknande. Eller så postar de bilder på vad de har köpt för underkläder eller liknande.
Varför vill man dela med sig av småsaker som inte rör någon annan än kanske deras närmaste vänner?
Om jag mår dåligt är det i stort sett ingen som får veta det. Jag anförtror bara mina närmaste sådana saker, det är absolut inget som jag tycker att vem som helst har rätt att få veta. Dessutom mår jag nästan aldrig "dåligt" på det sättet.
Märkligt hur kraven på integritet i dagens samhälle skjuter i höjden, medan fjortisbloggarna bjuder ut sig själva mer och mer inom ramarna för integritet. Snart finns inget som heter integritet längre.

Anonym sa...

Integritet är ett ord som används för att skrämma upp makthavare och politiker idag, precis som man skrämmer barn med monster under sängen etc. "Integritet" är det som gör att alla håller sig inom vissa ramar. Som jag har sagt innan så har jag inget större hopp för yngre generationer, och deras alltför framfusiga bloggande gör inte direkt saken bättre.