måndag 2 juni 2008

I had a dream!


Jag hade en sån där dröm i natt igen! En dröm där jag är allt och allt är jag! Alltså en sån där rent utsagt sjuk dröm där jag har världen i ett järngrepp! En sån där dröm där man står på ett podium och håller ett alltför ambitiöst tal för att stärka sitt grepp om andras liv och vardag! Historia lektionerna från högstadiet och gymnasiet känns som om de var igår... Hur lärarna visade oss dokumentärer från världskrigen, framför allt det andra. Filmer som visade hur bl.a. Hitler vrängde i princip hela europa efter sina så kallade ideal! Men den makten han fick kom med ett högt och omänskligt pris... Flera miljoner människors liv gick till spillo, på grund av vadå? ett ideal eller en "fix idé?"
Alla... vad ska jag kalla det?... "maktgalna" om man nu kan kalla det så, har oftast en vision där dom styr världen och har allas samtycke! Många forna diktatorer har så prompt sagt att folk lär sig att acceptera vardagen genom exempelvis fruktan!
Var Hitlers groteska handlingar hans sätt att skrämma den "gråa massan" eller var det hans vision på hur man gör rätt? Eller var det kanske både och?!
Oavsett hur han tänkte så överlevde han inte för att se slutet av sitt så kallade mål! Ironiskt, han gjorde mycket sjuka grejer under sin tid. Men när det var han själv som var på väg att åka dit, då fanns det tydligen bara en lösning... En patron i loppet...
Jag har alltid velat vara en stor "ledare!" Det är en sån där lite udda, eller vänta! Nej inte udda! Det är helt enkelt en dröm jag haft sen jag var riktigt liten! (Men efter lumpen så insåg jag att jag inte är lämpad, kan skena iväg lite må jag säga :P) Konceptet "makt" är nåt som jag bollat med i många många år! Jag hittade min elevensval mapp från bilden i högstadiet häromdagen. Där jag hittade bilder jag ritat i min "ungdom" om man törs skoja till det lite. Bilderna föreställde i regel nån form av "kungarike" eller imperium! Alla gamla filmer om Romarriket, och för att inte tala om "The Galactic Empire" från Star Wars serien, har satt sina spår i min vardag må jag säga. Oftast var "riket" på bilderna mitt, kunde inte göra annat än att le när jag hittade en bild föreställande min alldeles egna flagga! Oftast var det mörkt och regningt med! Det är väl troligtvis kopplat till att jag föredrar det vädret! Jag säger inte att jag verkligen vill bojkotta sommaren, på sommaren ska det vara varmt och soligt!
Men min favorit årstid är hösten! När regnet öser ner och knastrar mot mitt tak, och man kan se träden blåsa frinetiskt fram och tillbaka ute i den hårda hötsvinden på kvällarna. Det är då jag mår som bäst! Jag finner en sorts inre frid i det naturliga kaoset! Kan det vara så att jag hör hemma på naturens "mörka sida?"
En sak som enligt mig skiljer mig från "diktatorer", är det faktum att jag har en väldigt stark lojalitet! Var väl därför passande att jag tjänstgjorde som en av kungens Livdragoner. Att vara en del av det kungliga gardet var, eller är väldigt stort för mig! Och nej, jag säger inte att jag är en sån som hävdar att kungen ska ha all makt! Regeringen har sitt jobb, låt dom sköta det! Men jag vill att landet ska behålla monarkin! Sverige är en monarki, kungen är sverige och vice versa. Jag gillar kungahuset pga mitt historia intresse! Alla där ute som läst historia och gillar det borde kunna förstå den maffiga känslan av att ta del av en tradition som har funnits i snart 500 år!
Jag kan se framför mig hur många i min pluton säkert himlar med ögonen eller suckar när dom ser det här! ^^ Men jag har aldrig sagt att jag är som alla andra. Jag valde faktiskt till Livgardet medans det finns många som "bara hamnade" där! och det är klart att det fanns MÅNGA andra som valde dit med! Jag säger bara att... Det var rätt plats för mig!
Jag kommer aldrig att bli den stora ledare jag drömt om att bli, jag har inte de kvalitér som krävs! Jag är alldeles för besatt av tanken på att ha så mycket makt över så mycket! Och med tanke på hur det har gått för andra med den makten och den inställningen! Så kan man ju gissa hur världen hade sett ut med mig på tronen! ^^
Men om det en dag kommer en perfekt ledare, en som kan ena världen under samma flagga, och sköta allt på ett rättvist och humant sätt. Så kommer jag stå vid dennes sida!
För den som kan styra kaoset! Förtjänar all vördnad och lojalitet...

Inga kommentarer: