måndag 31 augusti 2009

A watchful protector. A dark knight.

Vad är det som kännetecknar alla personer som vill förändra världen i filmer, böcker och även i verkligheten nuförtiden? De faller alla under samma kategori. Skurkar. Jag hänger upp mig på det faktiskt.. Varför blir alla som har en så kallad "grand vision" klassade som galningar, dagdrömmare eller skurkar?

Is sanity the price to pay, for power? Nej det tror jag inte. Jag tror inte att de som vill ändra världen är galna eller har storhetsvansinne. I många fall så är deras ideér kanske något extrema. Men titta er omkring. Vi lever i en extrem värld. För var dag som går så faller vi allt längre ner och ner i girighetens avgrund. Krigen i dagsläget är baserade på viljan att ha mer, och rädslan för att förlora det som man redan har.

Min vision som jag "fantiserat" fram genom åren är väldigt extrem. Hade jag haft makten, så hade jag reformerat världen till en mer rättvis plats än vad den är idag. Kosta vad det kosta vill. Sen hade jag blivit tvungen att offra mig själv i samma process, då jag är en del av det dåliga förgågna, plus att jag hade förått min egen vision om jag stannat kvar. You can die as a hero, or live long enough to see yourself become a villain.

Every day, humans come one step closer to self-destruction. I´m not destroying the world. I´m saving it!

~ Albert Wesker.

2 kommentarer:

Madde sa...

Att ta sitt liv med din teori?Kan vara ett smart val.Men då ser du inte om förändringen går igenom?
Världen är hemsk..Alla skillnader mellan personer också..3e världen och vi..Man får nästan dåligt samvete för man har det så bra!

Du tar upp djupa frågor. Vilket är otroligt bra såhär på kvällskvisten så inte hjärnan faller ur i koma totalt..;)

Xinorb sa...

Inte nödvändigtvis att "ta sitt liv". Caesar är som sagt ett bra exempel. Han fick makt av senaten till att hantera krisläget själv. Men när kriserna upphörde så behöll han makten istället för att göra det enda rätta och ge ifrån sig den.

Så att "offra sig" kan i det här sammanhanget innebära att ta ett steg tillbaka och låta den nya världen vara i rampljuset. :)