söndag 9 augusti 2009

Bloopers.

Tabbar i filmer! Tabbar såvæl som ogenomtænkta och/eller pløtsliga moment i scener kan gøra en dålig film bættre, eller en hyfsad film grymm!

I Titanic till att børja med; Hela filmen ær seriøs med sin smått banala hollywood kærleks hype. Rik, bortskæmd tjej møter fattig, værldsvan kille.. Klart att den testats førut! Det ær en standard! Just før att om det hade hænt på riktigt så hade tjejens livvakt/butler/co-singer (?) gjort sig av med killen, medan han rotade genom lådor efter væxelpengar.. Isbrytaren (haha ^^) i Titanic ær då Rose DeWitt Bukaters - Ja jag kan namnen - fæstman, Caledon Hockley.. Æven kallad Cal, vilket enligt mig låter som en gæstkaraktær i Power Rangers.. Jag kan inte ta honom seriøst nånstans.. Dels før att han spelar Fantomen i filmen med samma namn, och dels att frisyren kombinerat med hans "de tog mitt godis" uttryck gør honom till ett vælvårdat skæmt. I filmens sista halva drabbas han av en "pløtslig" svartsjukeattack - som vem somhelst med en fungerande stortå sett redan från børjan - och ska prompt och ogenomtænkt skjuta huvudpersonerna "bara før att". Jag skrattar lika mycket då som nu nær jag ser hur han halkar, ramlar, och næstan flyger igenom kulisserna nær han jagar dem! Ironiskt nog ær Fantomen en av de øverlevande på skeppet..

Vi har æven Saw! En ny gren i skræckfilmsgenren som tagit værlden med storm.. Dock inte felfri.. Det faktum att Dr Gordons fotboja byter fot ett par gånger i førsta filmen ær att diskutera.. Vilket också gør att man inte vill att han skall komma tillbaka i uppføljarna, som den idiot han ær!.. Hade jag sett att min fotboja hoppat loss før att variera sig, så hade jag sprungit!

En av mina personliga favoritfilmer att såga ær då Pocahontas! Filmen ær en av disneys "klassiker". Vilket ær ett ord de sætter framfør alla sina "klassiker".. Pocahontas ær då en barnvænlig tolkning av en sann historia.. I Verkligheten var dock John Smith runt 35-40 medan Pocahontas var runt 11. De sågs i princip aldrig egentligen, men men.. En film som ær tecknad, borde inte, førlåt; SKA INTE innehålla fel.. Varje sekvens ær ritad før hand.. Det ær sjukt mycket tid som spills før att gøra en sån film.. Vad ær det før fel på Disney nær John Smiths rustning muterar lite mellan rustning, skjorta, tunika, halv fallskærm och så vidare genom filmen? Hans hjælm ær dær ibland, och ibland inte. hans bælten, gevær och væska, byter gærna plats, færg, eller førsvinner helt..

Min favorit ær nær Pocahontas och hennes væn.. hmm.. Na.. Nak... Nahkuma! - Varfør kan jag det hær?! - ska hælsa på John Smith i tæltet nær han ær fångad, och insvept i sin helt pløtslig vita rustningsskjorta vars krage ær øppen ner till midjan i princip. Det ær fyra vakter utanfør enligt skuggorna, men bara tre spjut.. Pochahontas och da-girl-fwiend håller handen nær skuggorna kommer, men nær de sjælva kommer i bild ær de en bit från varandra.. Och sen ær det bara två vakter vid tæltet..

Filmer, ja, bloopers och oplanerade detaljer ær ett faktum.. Men inte fan i en film dær varje sekund ær handmålad!

Inga kommentarer: