torsdag 6 augusti 2009

Stereotyper och Jesus.

Sparky var en motorsåg.. Med nèonlampor.. I och med mitt inlægg om førsta intryck så har jag under dagen lagt ænnu mer tankekraft på en annan sak som går hand i hand med det "førsta intrycket", som de efterblivna syskon de ær.. Næmligen stereotyper.

Førsta intryck och stereotyper ær två av de saker jag nu lagt på min svarta lista. Stereotyper fungerar lite som ett mentalt internet. Dock utan kællførteckning.. Man kan høra talas om folk från andra lænder och kulturer, och vips; Innan man vet ordet av så vet man mentalt redan allt om dem och deras vardag.. Det ær så. Sæger någon "indier" så tænker jag i alla fall indirekt på en mørk kille med vita klæder, "skruvade"tofflor och en turban med rubin i pannan. Sæger någon "amerikan"ser jag en "smått" mullig lastbilschaffis med en kaffeflæck på skjortan.. Kanadensare; Rødsvarta flanellskjortor, och en dubbeleggad yxa øver axeln. Fransmæn; Baguetter, vitsvart randiga trøjor och svarta baskrar osv.

Det fick mig att tænka lite på hur jag kan se ut i vissa lægen før andra. Med risk att låta som en tonårsrebell så skiter jag i vilket - Ni førstår inte! Ni hade det inte såhær! - Haha, nej men allvarligt.. Jag låter folk se ut som de vill, så det får jag också gøra. Nu menar jag givetvis inte att jag går runt i en lila sopsæck med ett bælte gjort av reflexband och foliè.. Men jag tittade på bloggheadern bland annat.. Och hade jag varit en gammal person med en annan sorts uppvæxt och syn på samhællet; Så hade nog reaktionen nær jag møtt "mig"i svart skinnrock, handskar, solglasøgon och Frostmourne (Sværdens kung) i hænderna, varit något i stil med:

JESUS FUCKING CHRIST!!

Och bara det visar att førutfattade meningar kan slænga sig i væggen.. Før sist jag kollade, så var jag långt ifrån att vara nån "Jesus". Sen om det ær felaktiga passuppgifter vet jag inte..

Inga kommentarer: