måndag 10 augusti 2009

Good guys win, bad guys lose?

Orden rætt och fel ær før mig lika logiska som argumentet "jag ær nøjd med en femte plats". Man tævlar inte før att vinna, utan før att utmana sig sjælv. Hursomhelst; Det finns mænniskor som indirekt tror sig veta allt och dærav har "rætt". Jag sæger inte att de har "fel", utan bara att jag inte delar deras trångsynta syn på vardagen.

Vi lever i ett samhælle som berøvats allt vad konceptet moral står før. Dærav gømmer sig många bakom "etik" och regler. Vilket ær som att førfalska sitt exempelvis kørkort. Det ser bra ut på håll, men efter en nærmare titt visar det sig vara bluff och båg. Så længe mer æn en person har tagit nåt till vana så ær det helt pløtsligt accepterat? Ett exempel ær ju klichèn nær man uppmanas till exempelvis cigaretter. "Alla gør ju det nuførtiden".

"Rætt och fel" funkar inte.. Stæll mig brevid en kriminell som lever på att stjæla bilar før att sedan sælja dem. På ena sidan har vi en som valt att hantera vardagen med førnuft och reson; Och på andra sidan har vi en som ser førbi alla "regler" før personlig vinnings skull. Mitt sætt ær absolut inte det bæsta, då det ibland ær lætt før logiken att øverskugga allt annat.

Ingen av oss har varken rætt eller fel. Vi har helt enkelt valt olika vægar i en vardag som saknar riktning. Bara før att jag inte stjæl, eller ær kriminell i den benæmnelsen, så gør inte det mig till en exemplarisk medborgare. Precis som tjuvens handlingar inte inte gør honom till en dålig person, eller familjemedlem.

"We are who we choose to be!"
~ Green Goblin - Spider Man.

2 kommentarer:

MadeleneNilsson sa...

Men vi har ju rätt och fel i lagboken? :)

Xinorb sa...

"Dærav gømmer sig många bakom "etik" och regler. Vilket ær som att førfalska sitt exempelvis kørkort. Det ser bra ut på håll, men efter en nærmare titt visar det sig vara bluff och båg."

Bara før att det finns lagar, så ær det inget som sæger att de behøver vara "rætt eller fel" :)