måndag 24 augusti 2009

Movie of the week.

Jag ansåg att jag behövde sova lite mer än vanligt, då jag tidigt i morse skulle upp för en läkarundersökning. Jag bestämde mig för att somna till en film. Tyvärr så skrattade jag alldeles för mycket för att kunna sova..

Att titta på "Pitch Black" var halvt om halvt ogenomtänkt. Vin Diesels första huvudroll, som den intergalaktiska flyktingen och mördaren Richard B. Riddick. Filmen börjar ju lite halvtaskigt med att ett skepp som transporterar civila resenärer och Riddick(?) kraschlandar på en bisarr ökenplanet som verkar vara "lagom" varm trots dess tre solar.

Givetvis finns det varelser på planeten som verkar vara sugna på lite husmanskost gjort på turister. Dessa kommer då enbart fram när det är mörkt. Och som man kan vänta sig så drabbas planeten av en total solförmörkelse under deras vistelse.

Jag ansträngde mig för att ta filmen seriöst. Men det räcker att Vin Diesel höjer ena ögonbrynet på ett speciellt sätt så ser jag löjtnant Carlman framför mig, och då är hela illusionen splittrad. Diesel är även den enda jag vet som kan komma undan med att konstant gå runt i simglasögon, med argumentet "det är för ljust". Han ska dock ha beröm för att vara den enda som är propert klädd för ett ökenäventyr.. Med andra ord, en svart tank top som är ett par nummer för liten. Men som sagt, det är ju Diesel som ska marknadsföras har man fått höra.

Och rösten! Rösten som han har som Riddick är guld värd. För han låter som Darth Vader med inflammerade stämband. Fast på ett bra sätt.

Inga kommentarer: