tisdag 24 februari 2009

"Eyes of Bodin"

Vad säger rubriken er som läser? .. Jag kan tänka mig att det finns rätt många olika varianter på vad det där innebär.

För att göra en relativt kort historia ännu kortare så kan jag säga att det är en mapp. "Eyes of Bodin" är inget annat än en skrivskyddad mapp på min externa hårddisk. Vad jag har i den? Det ska jag minsann berätta. Den innehåller något som kan sammanfattas med ett ganska beskrivande dock ändå "mystiskt" ord.. Allt!

Allt som jag anser vara relevant eller allt som kan klassas som värdefullt hamnar i den mappen. För att sedan på sina egna sätt "användas", studeras eller bara uppskattas i mitt febrila försök att bli "smartare" eller ja, i alla fall mer bildad.

"Eyes of Bodin" är ett namn på det verktyg och projekt som jag använder hela tiden om dagarna. Världsledarna har sina vapen, sina arméer, sin politik.. Jag föredrar information!

Om man studerar någons arbete så kan man emellertid lära sig att förstå hur den människan tänker. Vissa skulle säkert se det som en fördel.. Men enligt mig, så är det bara av allmänt intresse att kunna läsa de människor som man stöter på i vardagen. Som sagt, kan man förutse det mänskliga sinnet så lämnas inget åt slumpen. Jag har ställt mig frågan många gånger. Om varför jag så gärna vill veta "allt" om allting.. Jag tror det har nåt att göra det klassiska talesättet: vi fruktar det vi inte förstår.

Ja.. Det kan nog vara så simpelt.. Jag är helt enkelt rädd för att inte veta vart jag har min omgivning. Mina försök att förstå allt och alla kan uppfattas som ganska makabert enligt vissa där ute. Men jag ser det som en nödvändighet för att våga ha fötterna på den här galna jorden.

När jag nu under mitt tjugoandra levnadsår fortfarande tar mina första steg på maktstegen så vet jag precis vad det är som jag behöver för att lyckas i livet.. Nämligen mina ideér, min beslutsamhet, en lojal skara som inte ifrågasätter min logik utan vesentliga skäl, för att inte tala om en svart skinnfotölj av proper prisklass, som jag kan slappna av i när jag bevittnar de saker jag lyckats med.

När jag kikade runt på nätet för en stund sedan så hitade jag ett citat från en av mina favoritböcker. Ett citat som jag tycker beskriver mig ganska bra för den där ute som inte har den blekaste aning om vem jag är eller hur jag är som person.

"This one is constantly thinking, analyzing, strategizing. He showed no fear, but was curious, studying me in turn."

Inga kommentarer: