måndag 16 februari 2009

Premiær på Tisdag: Værlden!

Nær jag gick "hem" från jobbet idag så børjade jag att tænka.. Regnet bidrog till sinnesron jag kænde, precis som jag ær van vid att det gør.
Tankarna likt regnet føll førbi mina øgon och sinnen. Jag såg saker framfør mig. Pusslade ihop fragment av tankar och funderingar, før att likt Tetris placera alla bitar på rætt stælle før att få ønskat resultat. Resultatet i det hær fallet var ett citat:

Livet ær ett skådespel.

Då slog det mig! Jag lekte med tanken under hela promenaden hem.. Tænk att skriva en recension på det hær skådespelet! Denna ultimata førestællning som inte ens Mikael Persbrandt skulle kunna sæga upp sig ifrån om han så velat! Jag kan redan nu se recensionen framfør mig:

17 Februari 2009 - Dramaten - "Værlden"

Denna førestællning lovar i sin diffust stora reklamkampanj resultat, men levererar i slutændan mindre æn vad man kunnat ha smærre mardrømmar om. Handlingen var løjlig och komplett ologisk. Skådespelet var uselt och saknade all tænkbar inlevelse. Det var lætt att tycka att alla på scen bara hittade på utefter att tiden gick.

Rollbesættningen var av værsta tænkbara sort! I en uppsættning dær i alla fall rætt skådespelare i rætt roll kunde dragit upp slutbetyget något, så hade de såpass dålig fantasi att låta de medverkande spela sig sjælva!

Bristen på relevant handling och pløtsliga orelevanta kænsloutbrott från skådespelarna fick "Værlden" att framstå som en komplett katastrof. Stellan Skarsgård och Mikael Persbrandt sa i en intervju att ´de inte ångrar sin medverkan i Værlden, men att det gærna hade sett en del ændringar i en eventuell øppføljare´.

Værlden får 2 silvertryllfar av 37 møjliga. Då dessa två poæng tilldelats då producenten bjød på lunch.. Vid nærmare eftertanke får de 1 silvertryffel, då lunchen inte var sårskilt påkostad eller god, men de førsøkte i alla fall!

Joel von Grubenhoff - legitimerad och "utbildad" kritiker.

Ju mer jag tænker på det, desto mer træffande kænns det.. Livet ær som en filmatisering av The Sims.. Fast utan den påfrestande och monotona bakgrundsmusiken..

1 kommentar:

Anonym sa...

... och utan det faktum att om spisen börjar brinna så kan man faktiskt göra annat än att stå och hoppa på stället och låta elden sluka en... och att man vet bättre än att man bara fortsätter simma i poolen om stegen plötsligt "försvinner".