tisdag 30 september 2008

Vett och etikett

Idag efter "jobbet" så gick jag som vanligt till affæren før att køpa mitt mineralvatten och allt annat som jag nu får før mig att ha! Nær jag stog i køn vid kassan så råkade jag høra (tjuvlyssna) vad gubben framfør mig sa till tjejen i kassan.

Han ville fylla på sitt kort... Om det nu var ett biltvættskort eller vad det nu var vet jag inte. Men det var iaf ett kort som inte ær populært att testa i bankomater, det såg man tydligt.

Han: Kortet funkar inte, det ær fel på det!
Hon: Det ær nog tomt, vill du fylla på det...?
Han: JA! 500 kronor!
Hon: Ha det bra! (Eller Hade som det heter hær)
Han: (Nåt som påminde om Chewbacca från Star Wars)...

Sen var det min tur... Då kom den dær trevliga butiksattityden fram igen, men man såg tydligt att hon størde sig på han som var føre.
Det var då jag kom på två saker som inte går ihop! Høvlighet och logik.

Æven om han var dryg som fan och otrevlig (før att inte tala om provocerande i mina øgon) så var hon lika trevlig in i det sista. Det ær ju inte logiskt nånstans.
Och nær jag sen ær øverdrivet trevlig bara før att agera motvikt så ær det inte logiskt att man får påsen man snællt bad om kastad fram till sig med ett snævt "hær".

Det var då naturen ville att jag skulle vara ologisk... Med andra ord: Vara trevlig ændå.
... Men som man redan vet, så brukar jag bryta mønster...

Hah! You wish...

Hennes "hade" kontrades med mitt : Hmm...

Høvlighet och logig. De går inte ihop. Men de har en icke angreppspakt utan dess like!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla har vi varit med om det. Det kallas omvänd psykologi, dock obefogat gentemot dig i detta fall.

Att expediter är trevliga mot otrevliga människor är för att de får lära sig det och för att de inte vill sänka sig till den nivån. En annan aspekt kan också vara att de inte vill skapa konflikt.

Detta är helt logiskt, helt enkelt omvänd psykologi. En hotfull person ska man vara lugn och sansad mot, det får dem att tappa fokus. Samma med elaka människor.

När expediter blir otrevliga mot trevliga kunder beror det, enligt mig, på alla idioter som finns. Oavsett om de är otrevliga mot en när man själv är trevlig går det att få dem trevliga med rätt ordval. Jag har lyckats ett par gånger att få dryga expediter att bli schysta mot mig. Jag vet alltså att det går.

Det är drygt att bli skiten på när man försöker ge guld, jag vet. Man får ta det som det kommer och låta bli att ta åt sig helt enkelt.

Håll modet uppe. Snart är du hemma igen. Som att det vore så mycket bättre på den fronten...

Anonym sa...

Jag vet mycket væl om vad omvænd psykologi ær før nåt :P Det var idealet att anvænda på fæltveckorna. man fick sysslan man sjælv skulle gølra låta simplare æn nån annans. Då fick man byta! :)

Haha! Men oavsett så ær det løjligt... Kanske ær lika bra att jag ær dær jag ær... Tænk dig mig i en kassa...

Anonym sa...

SV: oj, du fick det nästan att låta bra där ju !nu kan jag ju leva på det ett tag ;)

til ditt inlägg:
en sak är säker, jag hade aldrig klarat av jobbet som expidit, detdär med att vara trevlig mot människor som inte är det mot mig, nehe du ! inte en chans.
jag hade blivit sparkad direkt. :P

Anonym sa...

I know the feeling...