onsdag 24 september 2008

Den 13:e Teknikern!

Snart har en vecka gått igen... Før var dag så lær jag mig mer och mer om branschen jag så pløtsligt hamnade i. Før att inte tala om att jag lær mig "språket".

Idag under lunchrasten så hamnade jag i nån form av trans. Jag bara satt dær med kaffet i handen och lyssnade omedvetet på nær de andra ældre och mer erfarna teknikerna diskutterade løneførhandlingar, semestrar och allt annat som kan dyka upp under en rast.

Det var då det slog mig! Norska låter som en jævligt full svensk. Folk som sluddrar fast med en viss rytm i. Helt pløtsligt var allt logiskt på nåt sætt. Jag lyssnade mer intensivt och børjade snappa upp mer och mer "ord". Saeizen blev zeixton, till slut sexton! HA! Jag kænde mig lite som araben i "Den 13:e Krigaren" med Antonio Banderas. Hur han sitter vid en lægereld och lær sig vikingarnas språk! Det ær kul, man hør hur svenska, danska och norksa ord långsamt byts ut mot engelska. Men ændå! ^^ Insåg precis att jag just jæmførde mig sjælv med Antonio Banderas och araber på samma gång... Kulturkrock!

Sen finns det en på Anzett! Han ær væl i 50 årsåldern. Hans "dialekt" ær under all kritik. Eller om det bara ær han jag vet inte. Den dær fylle rytmen finns liksom inte. Det låter bara, men med en eller annan efterslæntare till vokal. Jag har sen dag ett gjort allt før att førstå vad han sæger. Givetvis så fick jag gå min HMS (Hælsa, Miljø, Sækerhet) runda med honom... Det var bara att nicka och le, och æven lægga in ett eller annat "Ah, okej!". Sen var det bara att strecklæsa Anzett (bibeln) pærmen jag fick. Dær kunde man læsa allt han "sa".

Efter en och en halv period på Anzett så har jag lyckats placera hans dialekt i en kategori.
Han låter som en full svensk som førsøker prata med huvet i ett akvarium...

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj tack för att du gillar hur ja skriver.

Anonym sa...

Haha, jag kan verkligen se framför mig hur du sitter vid brasan med norrmännen under mötet, du följer dem granskande med blicken och helt plötsligt börjar du förstå.

Jag gillar den filmen och jag kan som sagt se det framför mig. Prata bara inte norska när du kommer hem.