lördag 27 juni 2009

The "spiritual" mentor.

Vi tenderar att ha "förebilder". Vilket kan allt från idrottare, sångare till karaktärer i böcker och filmer. Förebild som förebild. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha "någon" eller "något" att kunna relatera till. Oavsett om det är på riktigt eller inte. För även karaktärer som är påhittade är skapade och formade av någon som kan tänka i samma banor som karaktären i fråga.


Albert Wesker är min source of inspiration vad det gäller mitt tankesätt. Han är så mycket fiktion som det kan bli. Wesker är en manupilativ person som efter en incident med ett virus blir övermänsklig. Han blir snabbare, starkare, tåligare.. Den "perfekta" människan. Detta resulterar i att hans tankesätt ändras drastiskt med tiden. Han börjar emellertid att intala sig själv att människorna är en svag ras som förpestar planeten; och att han med sin nyfunna "gudastatus" ska leda världen till det bättre.


Hans lösning är dock lite för färgstark. Han planerar att släppa ut ett virus över planeten; och enbart de med rätt DNA kommer att skonas av dess effekt.. Det är droppen som får bägaren att rinna över. Men! Hans tankesätt utöver hans överdimensionella ideér är något som jag kan relatera till. Hans prompa sätt att se allt han gör som "vägen till det bättre" är något jag kan känna igen mig i. Jag säger inte att allt jag gör faktiskt leder till det bättre. Men så länge jag har den inställningen, så finns orken att fortsätta försöka!

I do not think of myself as a king.. No! I am a god! And even kings bow to gods! ~ Albert Wesker.






2 kommentarer:

Micke sa...

Misstar jag mig inte är det Resident Evil vi pratar om. Skön spelserie för övrigt.

Xinorb sa...

Det är Resident Evil in all its glory!

En av de bättre serierna där ute.