lördag 4 april 2009

Filosofins budbärare..

"Those without power, hate it. Those with power, cannot use it. I have power, therefor I hate it."

Det citatet har spökat i bakhuvudet under hela dagen. Jag vet inte om det beror på just mig, men det låter logiskt tycker jag. De som vill ha nåt, men inte kan, de väljer oftast att medvetet "hata" eller på något intalat sätt tycka illa om det.

Medan de som har, tja, makt i det här fallet, de kan aldrig använda den på ett gynnsamt sätt. Men, att ha något och inte kunna använda det, det om något är väl värst? Just för att om jag har makt, så kan jag inte hantera den som man föreställt sig. Då står man plötsligt där och hatar det man har, just för att man är inkapabel till att använda den som man vill.

Nu är hat ett starkt ord i det här fallet, men det stämmer lite. Titta på en skolgård när en unge har en ny cykel. Många av de andra ungarna kommer att tycka den är "töntig" och "ful" tills den dag de plötsligt kommer skrattandes på sina egna. Men då är de i stället arga för att den andra cyklar bättre eller har fått någonting annat som är mer "inne".

Det som jag grubblar mest över är hur jag fick reda på det här citatet.. Jag kom på det själv. Eller nej inte det heller egentligen. Jag drömde att jag sa det till en kille.. Jag har kollat runt efter det att jag vaknade. Det finns ingenstans på nätet såvitt jag sett. Så att vakna och vara smått "förbluffad" över något man själv mer eller mindre sagt kändes lite ovanligt.

Men jag hittade dock en annan sak, som lyckades få mystiken att tätna ytterligare. Jag hittade en sida som listar vad namn betyder.. Ja kanske, kanske finns det en koppling.. Ett gemensamt syfte. Ja.. Kanske..


Bodin - Variant of Boden: He Who Delivers the News.

Inga kommentarer: