torsdag 11 december 2008

Bete dig som folk...

... Är ett uttryck man kan höra lite tätt som tätt. Men om man ska granska lite då. Om man skulle försöka att definera "folk".

Jag gillar uttrycket "individen är smart, massan är dum". Enligt mig är "massan" och "folk" samma sak. Så indirekt kan ju "bete dig som folk" betyda "bete dig som alla andra idioter där ute". Jag ser inte riktigt logiken i det. Dessutom om fallet nu var så att "folk" är det rätta så finns det ju olika sätt att uppfatta vad detta önskade beteende i så fall är.

Likadant är det med regler och policies. De kan kringgås just för att de kan tolkas på olika sätt. Dessutom så finns de i många fall "bara för att". En del av de speciella regler som finns på exempelvis mitt jobb finns bara för att kunderna vill veta av att de upprätthålls. Men eftersom det är en chans på hundra att kunderna faktiskt kommer så är chansen lika stor att deras önskade regler sköts.

Varför är det nu så? Jo, för att dessa regler är värdelösa och framförallt löjliga. Men på pappret ser det riktigt bra ut! Det är det enda som betyder något i dagsläget.
Ge er själva lite andrum. Regler är till för att skrämmas och ha kontroll.

Ni gömmer er bakom regler och policies. Tror ni på fullaste allvar att de kan skydda er i längden?

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Bete dig som folk" är ett uttryck jag inte minns senaste gången jag använde på allvar. Antagligen någon gång innan min tid som bloggare, eftersom jag nu menar att "folk" är något... korkat.

Problemet med "individen är smart, massan är dum" är att massan består av individer. Vore individerna smarta skulle inte massan vara dum, så enkelt är det.

Detta kan diskuteras i oändlighet och jag har inte oändligt med tid, ville bara starta en process!

Xinorb sa...

Du är fast i ett rum med en bomb ensam. Du har en fjärrkontroll som kan rädda dig om du offrar ett annat rum med likadana vilkor. Det är betydligt "lättare" att lösa det problemet ensam.

Tänk om ditt rum var fyllt med 10 personer som skulle besluta om detta. Det hade aldrig gått, inte på samma sätt iaf.

Individen må vara dum, men inte hälften så dum som massan.