onsdag 13 augusti 2008

Godzillas rival går berserk i Västsverige!

Ta Borås... En stad i västsverige, som har fått alldeles för mycket uppmärksamhet i media på grund av Pinoccio statyn. Ett amerikanskt konstverk skickat hit för att uppmuntra Borås dröm om att bli en stor kulturstad.
Om man frågar mig så är det slöseri med 6 ton brons. Om inte annat ett jävla läge?! Eländet står bakom en massa träd i utkanten av staden mot Skene, Varberg (mitt håll alltså). Den fick denna plats för att alla som kommer eller lämnar staden ska kunna se den. Hur den står där och ser ut som den är på väg att löpa amok på gatorna med den stela projsiska marsch pose den fått!
Den skrämmer barn! Om inte annat, så skrämmer den mig! Den ser verkligen ut som om den helt plötsligt skulle kunna vela iväg och förverkliga nån av de 1000 kliché filmer som Japan förgyllt våra biokvällar med.

Men det spelar ingen roll, eftersom den ändå står bakom träden. Så för att faktiskt se den när du "bara kör förbi", så måste du köra in i centrum och ta en liten omväg så att du kommer till en trevlig liten rondell precis vid gräsplätten där vidundret står! Kommunen bör faktiskt tänka över sina beslut ibland, och inte bara hoppas.

Men nu har jag skenat iväg lite för mycket. Dags för det egentliga ämnet! När jag var i Borås sist sist och hälsade på en vän till mig, så gick vi förbi Disney fiaskot. Alla dessa människor som samlas där! Varje dag är det alltid en grupp människor där. Tänk att statyn faktiskt kan ena människor. Att folk med väldigt varierande intressen och liv rent allmänt kan träffas och bara vara vid en staty... Fast givetvis så är inte fallet så. Gruppen som brukar vara där är oftast indelad i mindre grupper. Även kallat barnfamiljer. Det är ett fotografi objekt utan dess like.
Pinoccio har blivit det nya stället som morföräldrar, dagisfröknar osv. tar barnen till för att få lite lugn och ro. Barn blir alltid lugnare om nån lovar att ta en bild åt dem, och vilken unge vill inte ha en bild på den "riktiga" Pinoccio. De ungar som inte får nån bild står bara där i chock och tittar på honom.

Jag applåderar erat försök att bli en blomstrande kulturstad! Men i grund och botten så kommer Borås alltid att vara den lugna tillflyktsort som familjer åker till för att storhandla, eller för att gå på djurparken! Varför förstöra det?! Räcker det inte att det första man ser när man åker in i staden är Preem och Statoil? Kunde man inte satt statyn där i stället?! Det hade ju gett stället ett mer harmoniskt yttre. I stället för att sätta upp en monsterfilm i centrum.

Statyn förändrar ingenting. När vi gick där på gatan så testade min kompis Lars en ganska kul grej. Han gick (eftersom han helt saknar skam, skämt åtsido.) bara fram till en massa människor och sa: "Hej, vad gör ni?" Reaktionen var plötslig, men inte på något vis oväntad. De tittade lite tvetydligt, puttade lite diskret på sina barn, och gick...

Mina damer och herrar! Låt mig åter igen presentera Borås! Staden där befolkningen och kulturen blir ett! .. Ett vadå?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det första stora stycket är så talande. Jag kan liksom se för mig hur statyn sliter sig loss och löper amok på gatorna med brinnande bilvrak i hasorna.

Det som hände när din kompis Lars agerade som han gjorde förklaras med tre enkla ord: "Den Svenska Modellen". Så är det på så många ställen i landet att man undrar varför folk är så inneslutna och fientliga mot en annan person.

Anonym sa...

Fientliga? Jag tror tyvärr det är värre än så... Folk VILL helt enkelt inte etablera nya kontakter längre. Förutsatt att det inte gynnar personen i fråga. Folk är för insyltade i sina egna liv för att vidka sina vyer! Jag är inte världsbäst på det heller. Men jag vill påstå att jag försöker mer än många andra!

Men det kanske bara är så jag vill se det... Du har rätt. Människor är svin...