torsdag 21 augusti 2008

En modern Livdragon som längtar efter ursprunget...

Jag älskar historia! Har jag alltid gjort! Älskar att läsa om Franska revolutionen, det Brittiska imperiets erövringar, svensk historia etc.

Har alltid gillat framförallt Frankrike. Av olika skäl! Jag är faktiskt en av de få som gillar det franska språket ^^. Läste det i 3 år och gillade varje sekund.
Jag är väldigt stolt (ett ord som är lite känsligt idag tyvärr) över mitt avlägsna franska ursprung.
Jag har ju ärvt namnet på min mammas sida, så jag får enligt lag inte använda det på papper vilket är tråkigt. Men jag har namnet iaf! Vilket jag ser som en bonus eftersom jag älskar historia som sagt.

Att säga att man läser historia i skolan för att man gillar det är som att springa in i Harlem etc. och häva ur sig att Ku Klux Klan "har en poäng". Det är sjukt.
Varför är man klassad som nörd av så många bara för att man gillar sånt som har hänt.
Jag tycker ju som sagt att världen var bättre förr. När exempelvis heder fanns kvar. Riktig heder menar jag då! Jag blir lika imponerad varje gång jag läser det: Under första världskriget vid skyttegravarna utanför Paris så dog hundratals människor varje dag, under en lång tid! Men! Som man kan se på dokumentärer och böcker, när det var Jul så gick soldaterna från bägge sidor över till varandra. Gav varandra cigaretter, sprit, och de spelade till och med fotboll ihop. Att faktiskt lägga ner vapnen för en viktig högtids skull! Jag vågar inte ens hoppas på att det är så idag!

Det var bättre förr! Jag tror att jag hade passat till häst med svärd i hand! Maffiga slott och stormande eldar i matsalarna... Låter gammalmodigt kanske. Men det hade varit en bra tid att leva på...

Enda hoppet som finns kvar nu är att få total politisk makt! Stoppa framtiden och utveckligen! Så att allt går bakåt i stället. Till det fina tillstånd som en gång rådde i världen! NEJ, allt var inte perfekt förr. Krigen och lidandet har aldrig varit rättvisa. Men jag tror att det fanns fler möjligheter till förändringar på den tiden...

Eller vad sägs?...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att klassas som nörd är inget man får på sig endast av att tycka om historia, det gäller generellt för alla skolämnen. Säger man att man tycker om skolan tror folk automatiskt att man är en pluggis och tönt/nörd. Vi lever i fördomarnas tid.

På många sätt var det bättre förr. Ära och heder var nyckelord för många, att "hugga någon i ryggen" fanns t.ex. inte.

På många sätt var det också aningen marigare att leva för 400 år sedan... bara tänk på alla små sjukdomar som kunde bli din död, ärelystna kungar, maktgalna feodalherrar, stirriga hertigar och grevar och stråtrövare.

Kanske går jag lite ur tiden här, men du förstår vad jag menar.

Lösningen ligger inte i att avstanna utveckligen, lösningen ligger i att reformera allmänhetens tankesätt. Det i sig är en förhållandevis stor och svår uppgift, men med järnvilja och en hel massa finanser kan det nog gå igenom.

Anonym sa...

Ärelystna kungar, maktgalna feodalherrar, stirriga hertigar... Låter som regeringen ju :P

Nej men skämtåsido, jag förstår vad du menar. Det som var dåligt förr är dåligt nu, förutom det du sa med att vissa "enkla" sjukdomar var dödliga. Men såsom förkylning och halsfluss var dödligt för dem så är HIV och cancer dödligt för oss.

Sen så tycker jag att världen var intressantare förr. Om man tittar sig omkring idag så är världen faktiskt ganska stel och tråkig.

Jag hade velat "vända" utvecklingen, för att jag tror att det är en era som jag verkligen kunnat finna lugn och ro i!
Inte för att det hade varit bättre. Man kan ändra världen om man har järnviljan och ambitionen... Men jag längtar helt enkelt efter en förlorad tid!

- The world used to be a bigger place.

- The world is still the same... There is just, less in it.

Anonym sa...

Klart att alla skall tycka om historia,mer eller mindre.
Men jag läste igenom din och Mickes diskussion här.Intressant.
Men hur vet man att allt var bättre förut?Alla har sina problem i alla tider,inte sant?
I dagens samhälle finns det tillgång till mera hjälp och livslängden är längre.

Nu har jag läst allt detta väldigt suddigt eftersom jag sitter på jobbet.Så är inte helt underrättad om hela ditt inlägg.Det roliga är med era bloggar är att man måste verkligen koncentrera sig för att kunna läsa.

;)..

Hoppas att allt är bra!
Kram
(madelenenilsson.blogg.se)

Anonym sa...

Dags før motfråga! :D

Varfør exakt ær værlden bættre nu? Vilka bættre løsnnigar finns, och framførallt, varfør anvænder man inte dem?! Ja livslængden ær længre, på vissa platser. Men i vissa lænder såsom afrika så ær och førblir den låg...

Jag anser att dagens samhælle inte ær særskilt bra. Førr i tiden var krig en helt annan sak. (Hemskt att anvænda det som exempel men men..) Man møtte fienden i tærræng. Till hæst, till fots, till skøss, sværd, pilbågar hit och dit. Idag finns datorer! Som till och med med rætt knapptryckningar kan førstøra ett helt land, eller ænnu værre. Tænk om fel mænniska fick tag i koderna till USA:s kærnvapenarsenal. Hela værlden hade varit i fara då.

Du har helt rætt :) Problem har alla alltid haft, och kommer alltid att ha. Det går tyværr inte att ændra på det.

Men jag sjælv hade kunnat leva ett bra liv i "medeltiden". Før det var enligt mig (med eller utan problem, krig och sjukdomar) en tid med mer møjligheter! :)

Se før guds skull inte detta som ett påhopp nu! :) Jag ville bara ha sagt min åsikt ytterligare en gång :)