lördag 17 oktober 2009

92% ?!

Enligt Facebook - ni vet, sajten som tar över världen i samma klass som Skynet gör i Terminator - så är jag 92% ond.. I vanliga fall lägger jag ingen vikt på alla quiz, eftersom de oftast är riktigt dåliga. Typ praktexempel som 'Vilken låt är du på en måndag den tredje månaden vartannat år' etc.

Men! Den här gången tog jag lite illa vid mig.. För det första så är 92% inte bra, men ändå inte 'dåligt'. Precis som i skolan när man fick tillbaka ett prov med sämre resultat än väntat; varpå man intalade sig själv att man skulle vara nöjd ändå, då man inte pluggat för fem öre. Jag är hellre 100% 'ond' än 8% osäker.

För det andra. Hur kan den som gjorde quizzet avgöra hurpass ond jag är?! Man kan ju börja med att försöka sig på att definera termen ond.. Det är en gråzon. Det finns ju den generella åsikten, de som de flesta delar.. Men eftersom det finns konflikter så länge det finns mer än en människa på jorden så tänker jag inte lyssna på argumentet 'alla andra säger ju det'.. Om någon dödar en person, då kallas han mördare. Om någon dödar tusentals, då kallas han för erövrare.. I hur många skolor slår man upp historiaboken och säger 'idag ska vi läsa om mördaren Alexander den store'?

Nej det handlar om att människor generaliserar. Ond är ond bara för att det är så.. Men enligt mig så kan ondska inte finnas utan godhet, så det kan vara bra att vara ond ibland. Se mig och mina 92% som en balans på moralens våg.. Moral, blandat med fördomar och förutfattade meningar är vapnet som de flesta bär i bristen på klarsyn.

En idiot, är en person som placerar all sin tillit i vapnet han bär.

(Dessutom! Den största formen av ondska är protestlistor på ICA)

2 kommentarer:

Madde sa...

Protesstlistor på Ica? Är det en omtalade reklamen du menar?

Xinorb sa...

Haha ja den med.. Men menar såna där papper folk sätter upp där det står saker som "Vill du stoppa vandaliseringen av vår vackra lyktstolpe från 1897? Ring oss på nr: bla bla etc."

Inte ofta de listorna kommer till egentlig nytta.. Men ändå hänger de där, och ger en ett uns av tvivel och ångest för att man inte engagerar sig.. Det är ondskefullt!