måndag 30 november 2009

Tradition med stort frågetecken.

Det har hänt en del de sista dagarna. Jag är 'äntligen' - eller ja - vaccinerad mot pesten som plågar våra länder i dagsläget. Likt den söta tjejen som bara kommer fram och börjar prata första dagen i skolan så är vaccinet smått opålitligt. Man anar ingenting fören det är aningen för sent. Kvällen efter kände jag av effekten, och har en känsla av att ett pistolskott i armen skulle vara i klass med detta..

Dagen innan vaccinet så fick jag ju äntligen min tatuering som jag väntat på i över en månad. Resultatet var nu då två stycken ömma armar. Men smärta är bara en annan form av njutning har man fått höra.

Annars är det fullt upp, arbetsförmedlinges lokaler med sin 'tandläkarmottagnings doft' är en konstant börda att bära. Lite ljus på tillvaron i alla fall, då man ska vara flytthjälp till helgen! När det för en gångs skull händer nåt så åker tankarna framåt och jag inser att snart är 'den' dagen här igen. En dag jag gärna slipper, och som kommer avskaffas den dagen då tronen blir min.. Julen.

'Hur kan du säga så?! Det är en fin tradition!' .. Jag lovar, att den som säger så till mig förtjänar en lavett. Jag frågar i stället hur de kan säga så, eftersom jag garanterar att väldigt få vet varför traditionerna kring julen är som de är.. Låt oss börja..

Någon som hört talas om Nicholas av Myra? Inte? Du där på tredje raden? Nähä, okej då.. Nicholas var en biskop i Lycia (en del av det moderna Turkiet). Under sitt liv så var han känd för sitt arbete med fattiga. Han gav bort mycket pengar till hemlösa, och ofta om han hittade någons tomma skor, så var han snabb med att lägga i ett par mynt i skorna.. Efter det att han dog så blev han helgonförklarad och fick namnet Sankt (Saint) Nicholas.. Människor fortsatte att anonymt lägga pengar i skor, och till hemlösa, och all beröm för detta gick till Nicholas trots hans bortgång.. Den som säger sig inte veta vem detta är har fel, eftersom alla växer upp med att gilla den här mannen.. För i dagsläget, efter hundratals år med konstiga ideér och sprit, så har han kommit att bli känd som Jultomten.. Biskopen Nicholas, blev den moderna jultomten.. Läs följande med den cyniska humor det förtjänar, men det är nog en del som blivit lite stötta om de visste att det var en turk som hoppade ner i skorstenen varje år.

En del kanske vet att det är tyskarnas fel att vi släpar in en döende gran varje år. Men hur många vet varför de började med detta? Frågar du nån klassisk trångsynt svensk så har det med Jesu födelse att göra, och att det är en hyllning till hans födsel.. Njae, inte sådär va.. Jag menar, hur många granar fanns det i Betlehem?

Kelterna, druiderna från det som idag är Storbrittanien; Liksom vikingarna med sin asatro, hade ofta ritualer där de offrade människor och djur för att behaga sina gudar och andar. Ett gammalt ord för ett sånt offer är bland annat 'blot'. I samband med dessa offer var det vanligt att man hängde upp kroppsdelar från offren i träd.. Just det.. Julgranen..

Och folk frågar mig varför jag inte är mycket för traditioner?!

2 kommentarer:

Micke sa...

Visserligen har du rätt, och visserligen håller jag med dig till 100 procent i en del av det du säger, men låt oss inte glömma att traditioner inte nödvändigtvis måste hållas kvar för det de från början stod för.

I ett sekulärt samhälle är det en ganska naturlig följd att de religionsrelaterade högtiderna får annan innebörd. Att sedan folk i allmänhet inte vet riktigt varför somliga traditioner ser ut som de gör, eller varför vi egentligen firar nationaldagen, det är en annan femma och beror på ointresse, skulle jag tippa.

Julen för mig är ingenting som har med något av det i grunden tänkta, förutom familjen. Det ger en " ursäkt" att få träffa släktingar och ger också en anledning att reflektera över varför man kanske inte träffas oftare, och om man skulle fortsätta att träffas trots att julen eventuellt skulle avskaffas.

För övrigt hatar jag julmusiken i butiker och köpcenter...

Micke sa...

Sv: Of course I remember, my friend!