onsdag 18 november 2009

My Family's Past.


Tänk vad jag hade gillat att faktiskt ha 'Robin Bodin Silfwerswärd' på körkortet.. Men eftersom namnet tunnas ut mer och mer för varje generation, så får jag helt enkelt leva med vetskapen att det är mitt släktnamn, även om jag inte får använda det på papper enligt lag..

Tycker det är komiskt att man faktikst kan bli hindrad från att använda sitt namn på grund av en lag.. Men regler är regler har man fått höra.

Jag funderar på att göra som mormor föreslog och forska lite. Leta upp historian om min släkt och dess ursprung. Kan nog hitta en del.. min 'förfader' vad han nu hette, adlades och fick namnet Silfwersvärd på 1600-talet. Det är 400 års historia att ta igen.

Jag ska ta mig tiden och börja leta. Ska ta reda på vilka jag ärvt namnet av.. Han-vad-han-nu-hette blev adlad efter att ha gjort någonting. Jag antar att hans familj var glada och stolta över honom.. Nu över 400 år senare sitter jag här, med samma namn, och undrar varför.. Ska göra mig en tjänst och ta reda på vad han gjorde som var värt hedras för!

Silfwersvärd.. Det har en viss klang ändå.

Inga kommentarer: