söndag 8 mars 2009

Turn of events!

"Religionen håller oss enade" har man fått höra en del genom åren.. Jag tänker inte ens nämna den bittra ironin i det exemplet. Men det är ganska uppenbart att detta endast gäller de som följer.. Tja.. Samma gud.

Det första budordet säger "du skola icke hava andra gudar jämte mig". Verkar inte det lite diffust? Det verkar som om "han" verkligen inte vill att man leker med tanken på att lyssna på någon annan.

God has power. lf one does what God does enough times, one will become as God is.

De mixade budskapen, och allt som hänt under årens lop i "hans" och/eller "deras" namn har lett mig in på en ny bana vad det gäller religion.. Gud är för mig ingen allsmäktig person. Det är en titel. Likt en militär grad så är det möjligt för vem somhelst att bli gud. Det krävs bara en del arbete för att uppnå den. Med tanke på att vi lever i en filosofiskt laglös värld, så är detta en titel som kan stjälas eller beslagtas om man spelar sina kort rätt.

I hela mitt liv har jag undermedvetet varit rädd för vad som händer när man dör. Om det nu är som exempelvis kristendomen säger, så är det en fråga om moral. Vem kan avgöra om någons handlingar är rätt eller fel? Inte Gud i alla fall.. Han gav ju oss fri vilja har man fått höra.. Nu är det dock dags för en liten tvist i denna billiga deckare. I stället för att grubbla över vad som komma skall så är det dags för lite sniket kortspel vid livets pokerbord. Nej detta gäller inte bara mig! Det finns som sagt många skickliga kortspelare där ute..

Mark my words.. The right to be god.. Is now mine!