måndag 16 mars 2009

A tale of despair and lust for power.

Det hela børjade nog med finanskrisen.. Større delar av værldens lænder påverkades då den globala marknaden gick in i en vægg. Dess effekt syntes mer eller mindre på vissa håll. Island exempelvis gick mer eller mindre i konkurs..

Norge då. Folket klagar væl øver marknaden likt många andra, men landet i sig har klarat sig undan kaoset relativt obemærkt. Stavanger som norrmænnen mer eller mindre officiellt har klassat som værldens huvudstad vad det gæller olja verkar blomstra før tillfællet. Detta verkar ha en enorm inverkan på vissa mænniskor. Framførallt deras ego.

Detta ær historien om hur Anzett, firman jag jobbar på, drabbas av en mans avgørande røst och ego..

Før ett par månader sedan så ansåg ledningen att det var på tiden att de som jobbade længre vissa dagar hit eller dit skulle få ut nåt av det. Våran såkallade "operational manager" inførde dærav Tidsbanken. Ett datorsystem dær man på sekunden kan se hur længe man jobbat under en viss tid. Syftet med detta system var att man skulle ha lite extra i månaden de gånger man jobbat nån halvtimma mer eller mindre.

Eftersom mitt maktbegær ær lika høgt som en sumobrottares kolesterolværde så børjade jag att se defekter med det hær. Før det førsta så kunde man jobba extra innan. Enda skillnaden var att man skrev tiden før hand. Jag vill inte ens øvervæga alternativet att det kan vara en miljøaspekt, då firman anvænder papper till allt annat redan.. Det var en fråga om lathet och kontroll før de kontorsmænniskor som lønearbetet rørde.

Kommenterade man något så førsvarade alla det nya systemet (som lyckades krascha 2 gånger på en dryg vecka) genom att sæga att man "i alla fall fick ut nåt av att jobba extra".

Hær kommer då den intressanta vændningen.. Nær jag satte min fot på Anzett idag så blev jag bemøtt av ett kænslomæssigt mørker som næstan gjorde att jag ville gømma mig med en ficklampa.. Alla var arga eller irriterade, vissa var både och.. Det har nu kommit fram att vår "operational manager" har ændrat spelreglerna.. Det ær inte tillåtet att jobba extra længre tydligen, eftersom att firman måste ha en jæmn balans. Vilket den tydligen har om alla har ett visst timantal per år. Givetvis så skulle det tjænas in pengar på detta..

Tidsbanken, vars syfte var att ge løn før mødan, har nu førvandlats till ett ilsket monster a là Skynet. Vars enda uppgift ær att låta cheferna ha full kontroll på vilka som ær på jobb under sina exakta arbetstider.. Folket på firman ær arga.. Jag stør mig mer på læget æn problemet.. Detta såg jag från børjan. Synd att førmånerna var tvungna att førsvinna innan nån insåg dilemmat..

Som det ser ut just nu, vad det gæller arbetsmoral och stæmning, så ær Anzett i det dær sista samlade andetaget innan Titanics skrov slets upp av isberget..

1 kommentar:

MadeleneNilsson sa...

Haha skrattade när jag läste detta inlägg,du skriver fortfarande roligt och bra!
Men jag förstår givetvis att folket är arga..tråkig stämning det blir på jobbet nu va?
Hoppas du håller ut.